Contracten sponsoring en exploitatie bezoekerslift Dom getekend

Over deze site

Welkom! Op deze website komen wij in actie voor de restauratie van de Domtoren. Draag jij ook je steentje bij?

Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten in de stad? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief!

Olav Rosenberg: ‘Van elk kaartje komt een vast bedrag ten goede aan de restauratie’

Contracten sponsoring en exploitatie bezoekerslift Dom getekend

De financiering en de exploitatie van de bezoekerslift aan de Domtoren zijn donderdag formeel vastgelegd. Partner a.s.r., de gemeente Utrecht, Utrecht Marketing en de Stichting Utrechts EigenDom ondertekenden in de Domtoren de diverse contracten waardoor het voor iedereen mogelijk wordt tot vrijwel aan de top van de Dom te komen.

Afgelopen najaar maakte Utrechts EigenDom al bekend dat ze erin was geslaagd een partner te vinden die de aanschaf van de lift en de exploitatie voor de komende vijf jaar mogelijk maakt. Verzekeraar a.s.r. doneert gedurende de ingrijpende restauratie van de Dom jaarlijks een bedrag als belangrijke tegemoetkoming in de kosten van de exploitatie van de lift. Vanaf begin april dit jaar kunnen bezoekers met de lift in 2,5 minuut honderd meter naar boven. De exploitatie wordt verzorgd door de stichting Utrecht Marketing.

a.s.r.
“We hebben al eerder laten weten erg blij te zijn dat een bedrijf met belangrijke Utrechtse roots als a.s.r. ons heeft geholpen het realiseren van de lift mogelijk te maken”, zei Olav Rosenberg, voorzitter van de Stichting Utrechts EigenDom, bij de ondertekening. “We zijn twee jaar samen met de gemeente en Utrecht Marketing bezig geweest om de bezoekerslift, een grote wens die in Utrecht leefde, te realiseren. Zonder partner a.s.r. was dat niet gelukt”, aldus Rosenberg “Van elk verkocht kaartje voor de lift gaat een vast bedrag naar onze stichting en daarmee rechtstreeks naar het ondersteunen van de restauratie van de Dom. Daarmee is de lift tevens een prachtig middel voor fundraising.” 

‘Utrecht Marketing professionele partner’
De voorzitter van Utrechts EigenDom vindt het ook belangrijk en logisch dat Utrecht Marketing de lift exploiteert nu UM ook verantwoordelijk is voor de reguliere bezoeken aan en rondleidingen op Domtoren. “Samen met UM als professionele partner gaan we een groot succes maken van de bezoekerslift!”, weet Rosenberg zeker.

De Stichting EigenDom is opgericht om door middel van uiteenlopende evenementen en initiatieven in samenwerking met de Utrechtse bevolking en het bedrijfsleven geld op te halen om bij te dragen aan de restauratie van de Domtoren. Eerste doel is het na de restauratie in vernieuwde, verbeterde en duurzame vorm terug laten komen van de kunstzinnige aanlichting van de toren.

‘Een iconisch moment’
De kortgeleden aangetreden wethouder Eelco Eerenberg, die onder meer de restauratie van de Domtoren in zijn portefeuille heeft, noemde de bijeenkomst ‘een iconisch moment op een iconische plek’. “Dankzij de lift kan nu iets wat voorheen niet kon, namelijk echt iedereen de mogelijkheid geven tot bovenin de Dom te komen, zonder de 495 treden te hoeven lopen.” Hij bedankte a.s.r., UM en EigenDom voor hun inspanningen. “Dankzij jullie samenwerking is de bezoekerslift er gekomen”, aldus de wethouder.

‘Duurzaamheid hoog in het vaandel’
“We zijn een Utrechtse werkgever met duurzaamheid hoog in het vaandel”, zei Boudewijn van Uden, directeur corporate communicatie van a.s.r. “Wat hier gebeurt is een prachtig voorbeeld van een duurzame restauratie en daarmee verbinden we ons graag. En omdat ook helpen hoog in ons vaandel staat, dragen wij met plezier bij aan het mogelijk maken van de bezoekerslift van de Dom, die niet alleen een Utrechts maar ook een landelijk icoon is”, aldus Van Uden.

‘Samenwerking in A-team’
Cor Jansen, directeur van Utrecht Marketing die de exploitatie van de lift gaat verzorgen, benadrukte dat de komst van de lift op typisch Utrechtse wijze mogelijk is gemaakt. “Alleen als je deelt, kun je ook vermenigvuldigen”, zei hij. “En dat weten we in Utrecht. In de 14e en 15e eeuw is de financiering van de bouw van de Dom ook zo aangepakt, namelijk: samen en met zijn allen”, aldus Jansen. “De samenwerkende partijen hebben nu echt een A-team gevormd.”