Welkom! Op deze website komen wij in actie voor de restauratie van de Domtoren. Draag jij ook je steentje bij?
Welkom! Op deze website komen wij in actie voor de restauratie van de Domtoren. Draag jij ook je steentje bij?
Burgemeester Sharon Dijksma onthulde vrijdag (16 juni) in winkelcentrum Hoog Catharijne een
ornament, afkomstig uit de restauratie van de Domtoren. Directeur Rinus Griep van Hoog Catharijne had namens vastgoedonderneming Klépierre, eigenaar van het winkelcentrum, bij het Domdiner in 2022 het hoogste bod op het ornament, een zogeheten pinakel, uitgebracht, namelijk € 20.000,-. Daarmee droeg hij bij het fundraisingdiner substantieel bij aan het realiseren van een belangrijk doel van de Stichting Utrechts eigenDom: het na de restauratie van de Dom in vernieuwde en duurzame vorm laten terugkomen van het lichtkunstwerk van de toren.
“We waren destijds verbaasd, maar ook erg blij dat wij het hoogste bod bleken te hebben uitgebracht”, zei Griep bij de onthulling van het ornament, tegenover de Primark. “Het heeft even geduurd voordat we een geschikte plek vonden en een mooie vitrine om dit stuk fraai te kunnen presenteren. Maar nu staat een deel van hét icoon van Utrecht, de Domtoren, in een ander icoon van de stad, Hoog Catharijne.”
De burgemeester sprak van een ‘fantastisch bod’ van Klépierre. “Zonder dergelijke bijdragen zou het lastig worden de financiering van de restauratie helemaal rond te breien”, zei ze. “Het is mooi dat de hele stad nu van dit ornament kan genieten. Ik kijk trouwens reikhalzend uit naar volgend jaar, als de restauratie is afgerond en ik de Domtoren eindelijk in volle glorie kan bewonderen. Tot nu toe heb ik ‘m als burgemeester alleen maar ingepakt gezien.”
Van Dom tot steengoed
Directeur Cor Jansen van Utrecht Marketing wees nog op ander restmateriaal, waaronder ornamenten, uit de Domtoren dat via ‘Van Dom tot steengoed’ nog steeds te koop is en waarvan de opbrengst ook deels ten goede komt aan de activiteiten van de Stichting Utrechts eigenDom. “Dat gebeurt dankzij een bijzondere samenwerking tussen Utrecht Marketing, de stichting, de gemeente Utrecht en het circulaire bedrijf Brokkenmákers”, aldus Jansen.