Voorzitter Olav Rosenberg van Stichting Utrechts EigenDom tevreden over 2019

Over deze site

Welkom! Op deze website komen wij in actie voor de restauratie van de Domtoren. Draag jij ook je steentje bij?

Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten in de stad? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief!

‘Graag zou ik een grootschalig en laagdrempelig evenement willen organiseren’

Voorzitter Olav Rosenberg van de Stichting Utrechts EigenDom kijkt met veel genoegen en tevredenheid terug op het eerste jaar aan activiteiten van de stichting. “En het was ook een leerzaam jaar”, zegt hij. “Een jaar van learning by doing”, vat hij 2019 samen.

Bestuur werkt belangeloos

De Stichting Utrechts EigenDom, die via uiteenlopende initiatieven gelden inzamelt om de restauratie van de Domtoren te ondersteunen, werd opgericht door een groepje betrokken Utrechters. Het bestuur bestaat nu naast voorzitter Rosenberg uit Lonneke Leijnse, Paul de Blok, Niels Aalberts en Bart Kaptein, allen vrijwilligers die veel tijd en energie steken in het werk van de stichting. Ze doen dat volledig belangeloos, zodat elke cent die bij de stichting binnenkomt, direct ten goede komt aan de restauratie van het Utrechts icoon bij uitstek.

Aanlichting Dom uitbreiden en verduurzamen

“We hebben afgelopen jaar het eerste grote fundraisingproject omarmd”, zegt Olav Rosenberg, “namelijk het restaureren en uitbreiden van de aanlichting van de Domtoren. De bestaande verlichting In Lumine Tuo van het Londense lichtkunstcollectief Speirs+Major, die vanwege de restauratie tijdelijk is verwijderd, was al erg fraai en heeft niet voor niets diverse prijzen gewonnen, maar wij willen die uitbreiden en verduurzamen”, legt de voorzitter uit. “En dat doen we modulair, in stappen dus. Eerst gaan we de bestaande verlichting optimaliseren, onder meer met led-verlichting. In de volgende fase begint de uitbreiding van de verlichting en tenslotte gaan we een oude wens realiseren, namelijk het voor tientallen jaren duurzaam maken van de aanlichting.”

‘Verlichting wordt mooi en ingetogen’
Rosenberg hecht eraan te benadrukken, dat die aanlichting vooral nóg fraaier wordt dan ze de afgelopen jaren al was. “Maar het wordt geen spektakelstuk of kermisattractie”, zegt hij. “Ik heb in de stad wel verontruste reacties gehoord van mensen die bang waren dat de Dom in neonlicht zou komen te staan en dat we dus met een overbodig en zinloos project bezig waren, maar niets is minder waar. Het wordt echt erg mooi en ingetogen, een manier van aanlichten die de schoonheid van de Dom en de stad nog meer zal benadrukken.”

Bezoekerslift in april 2020

Zoals gezegd is Olav Rosenberg tevreden over wat het eerste volledige jaar van de stichting letterlijk en figuurlijk heeft opgeleverd. “We hebben enkele belangrijke zaken weten te realiseren”, zegt de voorzitter. “Zo is het ons gelukt in verzekeraar a.s.r. een sponsor te vinden die het mogelijk heeft gemaakt een bezoekerslift bij de Dom te realiseren zodat het voor iedereen vanaf begin april mogelijk is helemaal bovenin de toren te komen. Op 110 meter hoogte is een kraaiennest dat je zelfs met de trap niet kon bereiken, maar nu met de lift dus wel.”

Zakelijke mogelijkheden met bezoekerslift
De lift wordt de komende jaren een belangrijk fundraisingsmiddel voor de Stichting Utrechts EigenDom. “Van elk verkocht kaartje gaat een vast bedrag naar de stichting”, aldus Rosenberg. Hij wijst ook op de zakelijke mogelijkheden die de exploitatie, uit te voeren door de stichting Utrecht Marketing, met zich meebrengt. “Voor het bedrijfsleven is het natuurlijk aantrekkelijk om met relaties en andere gasten comfortabel naar boven te kunnen en daar zakelijke borrels en bijeenkomsten te houden. Daarvoor komen uiteenlopende zakelijke pakketten op maat, waardoor er volop gelegenheid is unieke evenementen te organiseren.”

Rosenberg hoopt overigens dat in overleg met Utrecht Marketing en de gemeente Utrecht de lift ook buiten het seizoen (dat duurt van april tot oktober) kan functioneren. “Natuurlijk kun je de lift bij zware wind of andere slechte weersomstandigheden niet gebruiken, maar kijk nu eens naar de zachte winter die achter ons ligt. Daar waren toch een hele hoop dagen bij waarop je naar mijn mening met de lift best naar boven had kunnen gaan”, stelt de voorzitter van Utrechts EigenDom vast.

In 2020 opnieuw een Domdiner
Een hoogtepunt in het afgelopen jaar noemt Rosenberg het Domdiner in de Domkerk, half oktober. “Met zo’n vierhonderd plaatsen waren we uitverkocht en de avond was een enorm succes”, zegt hij. “Met mooie optredens, een loterij en een veiling konden we ruim € 100.000,- bijdragen aan de restauratie van de Dom. We hebben al besloten om dit najaar opnieuw een Domdiner te organiseren en er hopelijk een jaarlijkse traditie van te maken.”

Bevolking bewust en warm maken voor de Dom

Opdracht voor het inmiddels begonnen nieuwe jaar is, aldus Rosenberg, ‘de Utrechtse bevolking, winkeliers en het overige bedrijfsleven nóg meer bewust te maken van en warm te maken voor het belang van de restauratie van de Domtoren’. “We moeten niet alleen zorgen voor financiën, maar ook voor awareness”, zegt hij. “Daarom was het klank- en lichtspel Keys of Light in het najaar ook zo belangrijk. Dat schitterende kunstwerk met muziek en beelden op de Dom leverde vooral aandacht en bewustwording op, overigens ook tot ver buiten Utrecht.”

Kortom, de inspanningen hebben de bestuursleden van de stichting en andere betrokkenen weliswaar veel tijd en energie gekost, maar tot tevredenheid van de voorzitter is het afgelopen jaar het fundament gelegd voor de komende jaren. “We hebben veel geleerd, hebben veelal moeten ontdekken hoe we zaken organisatorisch moesten aanpakken en daarvan gaan we in de toekomst de vruchten plukken.”

‘Grootschalig, laagdrempelig evenement ’
Utrecht kan nog veel initiatieven van de stichting verwachten en Olav Rosenberg zou graag een groot, laagdrempelig evenement willen organiseren, waaraan de hele bevolking kan deelnemen. “Kijk, het Domdiner was en is prachtig en heeft veel geld opgeleverd, maar dat was toch vooral bedoeld en ook alleen maar haalbaar voor het bedrijfsleven. Dat is op zich niet erg, maar er moet volgens mij ook iets komen voor veel meer mensen”, stelt de voorzitter van Utrechts EigenDom. “Natuurlijk”, zegt Rosenberg, “moet een dergelijk evenement ook veel geld opleveren voor de Domtoren, want dat is onze missie. Maar het zou geweldig zijn als daarnaast heel veel Utrechters en iedereen die van de Domtoren houdt, aan zo’n fundraise event actief kunnen meedoen. We gaan daarover nadenken.“